Preskočiť na hlavný obsah

Programming Language Review: Rust

 Každý, kto programuje, asi v niečom programuje. A teraz nemyslím integrované vývojové prostredie/editor textu. Myslím tým programovací jazyk. Či už je to C, C++, Python, a iné. Ale dnes sa pozrieme na Rust, čím samozrejme nemyslím dediny v Burgenlande/Badensku-Wüttenbergu (mimochodom, v obidvoch dedinách je lunapark), alebo tú hru, ktorá je dosť ťažká. Myslím tým programovací jazyk, ktorý je veľmi bezpečný, spoľahlivý a jeho prekladač/zostavovač je veľmi nápomocný (niekedy).

Výhody oproti ostatným jazykom

Vidíte ten rozdiel? (zobraté z rewritu MtBuildu do Rustu


)

Rust je programovací jazyk, ktorý má asi najlepšie DX (developer experience) zo všetkých jazykov, ktoré existujú a v ktorých som programoval. Buďme si úprimní, koľko z nás už dvakrát uvoľnilo pamäť, alebo napísali ste niečo, čo ste si mysleli, že ste napísali niečo správne, ale prekladač namiesto toho, aby vám povedal, čo ste zle napísali, tak vám vôbec nepomôže. Rust vás ale na takéto chybičky upozorní pri zostavovaní a buď zastaví zostavovanie a vypíše vám, čo sa presne stalo, alebo vám dá varovanie pri zostavovaní, napríklad keď zabudnete odstrániť import niečoho, čo už nepotrebujete. 

Potom tu je Cargo, čo je správca balíkov pre Rust, a zároveň je to jediný správca balíkov, ktorý sa používa v Rustovskom ekosystéme. Zatiaľ čo C a C++ nemajú jediného správcu balíkov (lebo ich je toľko, koľko politických strán na Slovensku), v Ruste sa jednoducho môžete prehodiť do priečinka, kde je súbor Cargo.toml (spravuje názov balíka, edíciu Rustu, verziu balíka, spravuje závislosti, optimalizáciu a iné veci), zadať cargo build (môžete pridat aj argument --release), počkať pár sekúnd a v priečinku target/(profil, ktorý ste si vybrali pri zostavovaní)/ nájdete binárny súbor, ktorý ste si zostavili.

A takto môžem pokračovať asi donekonečna. Makrá sa takmer nedajú zneužiť, odvodzovacie (#[derive]) makrá sú úplná pohoda a prispievajú k snaď najlepšej vývojárskej skúsenosti, aká existuje v prostredí programovacích jazykoch (Augumentácie JavaScriptu, ako napríklad React, Astro, sú tiež v pohode, ale sú to iba augumentácie jazyka, ktorého prvá verzia bola napísaná za týždeň a kde 0 nie je číslo).

Jeho syntax

Rust je striktne typovaný. To znamená, že všetko musí byť zadefinované predtým (a musí to mať aj dátový typ), než sa to použije vo funkcií alebo v makre. Ale zase tá syntax potom nevyzerá ako z JavaScriptu, kde sa nemusia vôbec definovať dátové typy a potom nikto nevie, aký dátový typ má táto funkcia.

Syntax Rustu sa skladá z funkcií, traitov (nástroj polymorfizmu, ktorý potom môžete implementovať na funkcie), štruktúr, enumerácií, impl syntaxe (tzv. keyword, cez ktorý sa robí OOP v Ruste).

Keďže Rust je nízkoúrovňový jazyk, tak tam cezeň môžeme spravovať pamäť. A to sa robí cez ampersand (&), čím si vlastne vypožičiame odkaz na adresu v pamäti, kde sa nachádza ten pôvodný objekt. Je tam samozrejme aj celkom známa hviezdička (*), ktorá derefencuje (zničí) ten objekt z pamäte. Samozrejme, ako som už spomínal, tak vám to nedovolí dereferencovať dvakrát, to by už spôsobilo, že sa ten prekladač bude hnevať :).

Záver

Rust je budúcnosť. To nemôže nikto vyvrátiť. Je používaný na vývoj blokchainu, AI, embedded systémov, v big tech korporáciach, vo Windowse, v autách, jednoducho všade. A bude stále vytláčať C a C++, pričom spoločnosť sa musí tomu prispôsobiť (ale asi nie na Slovensku, tu sme vo všetkom sto rokov za opicami)

Ak sa vám tento článok páčil, tak ho nneváhajte zdielať na Reddit, LinkedIn, Mastodon, alebo ho pošlite priamo niekomu.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Koniec NixOS: Kontroverzie a čo ďalej?

 Kto nebol na internete asi skoro celý mesiac, tak nevie, čo sa deje, ale pre tých, čo to nevedia, tak to priblížim. Dvadsiatého šiestého apríla bol publikovaný  tento blogový článok  od Eelca Dostru, človeka, ktorý napísal svoju diplomovú prácu na Nix, a ktorý kritizuje komunitu, ktorá sa vytvorila okolo Nixu. NixCon + (vložte nejakú zbrojársku spoločnosť sem) = nezáujem Keď sa zistilo, že Anduril, čo je vlastne zbrojárska spoločnosť, bude sponzorovať NixCon, čo je akcia, kde sa stretávajú ľudia, aby mohli odprezentovať svoje projekty, zážitky a skúsenosti s Nixom/s NixOS. A Anduril je zbrojárska firma, ktorá vyrába drony s umelou inteligenciou, ktoré sú nasadené na americko-mexickej hranici na prevenciu migrantov. Prečo je to zlé? Linuxové komunity (a NixOS najviac) sú ľudia, ktorí sú v drvivej väčšine prípadov proti zbrojárskym spoločnostiam. Bohužiaľ, organizátori nestiahli tohoto sponzora z akcie. Nasilu pretlačené ,,vločky˝ Eelco je známy aj svojou netrpezlivosťou. Dokazuje to aj

Distro review: NixOS

Existujú rôzne linuxové distribúcie. Niektoré sa ľahko menia (čo je za mňa zlá vec), niektoré sa nemenia, niektoré sú určené pre servery atď atď. Ale existuje pre mňa jedna ideálna linuxová distribúcia, ktorá sa volá NixOS. Tak sa poďme na ňu pozrieť. Inštalácia NixOS sa inštaluje pomerne jednoducho. Stiahnete si ISO NixOS, dáte ho na kľúč, reštartujete počítač, vyberiete USB kľúč zo zoznamu diskov a et voilá, nabootovali ste do NixOS. Tento OS sa dá inštalovať dvoma spôsobmi: jednoducho zložito Ja osobne odporúčam tú jednoduchšiu cestu, lebo je prístupnejšia pre masy. Pokročilú inštaláciu si možno prejdeme v ďaľšom článku. Najskôr sa pripojíme k internetu a spustíme inštalátor, ktorý sa volá Calamares. Zvolíme si jazyk, časové pásmo atď. Potom musíme naformátovať disky (dá sa aj dualbootovať), zaškrtnúť políčko, aby sme súhlasili, že chceme používať neslobodný softvér, ako napríklad Steam. Nakoniec si zvolíme prostredie, pričom sú dostupné tieto prostredia: GNOME KDE Xfce Cinnamon MAT

MatuushOS: Status update

 Kto nevie, tak ja pracujem na vlastnej linuxovej distribúcií, ktorý sa volá MatuushOS. Táto linuxová distribúcia je zaujímavá tým, že väčšina nástrojov je napísaná v Ruste, ale teraz tu nebudem rozoberať technické detaliy mojej distribúcie. Dnes sa ideme pozrieť na to, v akom stave je táto distribúcia. História tejto distribúcie Táto distribúcia začala na začiatku koronavírusového lockdownu (kedy som sa naozaj začal zaujímať o Linux, predtým som ho mal vo VirtualBoxe) ako distribúcia založená na Ubuntu. Vytvoril som ju a nepravidelne som vydával aj ISO obrazy distribúcie. Bola veľmi základná (neskoršie verzie obsahovali aj ,,vyryžovaného" správcu okien i3) a primárne som s ňou experimentoval, napríklad tak, že som sa snažil vymeniť SystemD za OpenRC, čo sa ale nepodarilo. Keď som v deviatom ročníku na základnej škole vedel, že z Monitoru (slovenské zmanipulované celoštátne testovanie, ktoré skoro každý robí zbrklo, aby išiel čo najskôr preč zo školy, a ktoré bežný človek nevie sp

Recenzia ASUS Zen AiO ZN240IC

 Každý niekde začínal. Či už pri nejakom športe, zbieraní nejakých predmetov alebo pri inej záľube. Ja som začínal s počítačmi, keď som mal osem rokov a začínal som zrovna na all-in-one počítačoch, lebo som pod stromček chcel iMac. Ale dostal som tento AiO počítač, na ktorom práve píšem tento článok. A teraz ho idem zrecenzovať. Hárdvér V tomto počítači sa síce nachádzajú staré komponenty, ale sú veľmi výkonné. Ako procesor máme v tomto all-in-one počítači Intel Core i5 šiestej generácie s dvoma jadrami bez Hyperthreadingu. Sú tam dve grafické karty. Jedna je od Intelu a je to HD Graphics 520. A tá druhá je od Nvidie a je to GeForce 940MX, čiže nič aktuálne. Má 8 GB operačnej pamäti a jedno 500GB SATA SSD a jeden platňový disk, ktorý má kapacitu 1 TB. Má na môj vkus celkom hlučné chladenie, ktoré ale nie je rušivé. Obrazovka je dotyková, s rozlíšením Full HD pri 60 hz, pričom je aj dotyková. Softvér Na tomto AiO počítači beží NixOS, rovnako ako na mojom stolnom počítači, ktorý mám doma